Time flies when you're having fun
Als kind keek ik graag naar zweefvliegtuigen, hopend een keertje mee te mogen.
Inmiddels zit ik al jaren met veel plezier in de luchtvaart. Het is letterlijk mijn lust en mijn leven geworden.
Ik heb van alles gevlogen, maar had nog een lang gekoesterde wens: de paramotor . Deze site geeft je de mogelijkheid om met me mee te genieten en meer over deze fantastische tak van luchtvaart te leren.
In mijn Blog (zie menu) schrijf ik regelmatig over mijn vliegervaringen.
Paramotor PH-9C5
Sinds mei 2014 vlieg ik met een andere paramotor.
Een jaar daarvoor had ik al een ander scherm gekocht.
In mei is het BVI/SBVL voor mijn nieuwe kit afgegeven.
De registratie is iets veranderd. Deze was PH-9C6, het is nu PH-9C5.
Ik was blij, dat er een registratie beschikbaar was, die erg leek op de vorige. Nu hoefde ik maar een cijfer uit het scherm te peuteren en een de "5" er in terug te plakken.
De motor is een Fresh Breeze ThoriX 130 met Sportix ophanging. Dit is een lage ophanging, die de groundhandling eenvoudiger maakt. Verder heeft deze motor een vrijloop. Dat is wel zo veilig op de grond en geeft bij een nadering met stationair vermogen dezelfde vliegkarakteristieken als met de motor uit.
Hieronder zie je twee foto's. De bovenste laat mijn nieuwe motor zien (Normandie, juni 2014). Daaronder een start bij Elsefly in september 2014.
Foto: Melissa Bruns
Foto: Tom Hendrix: augustus 2015 in de buurt van Nijkerk
Paramotor PH-9C6
Hieronder staan foto's met mijn vorige motor en (behoudens de foto van 21 september 2013 op de Ginkelse heide) mijn vorige scherm.
16 augustus 2008, vlakbij Heteren.
Scherm: Swing Powerplay Sting 140. Motor: Fresh Breeze Simonini 122
21 september 2013, Ginkelse heide.
Scherm: Swing Powerplay Scorpio 26. Motor: Fresh Breeze Simonini 122
Vliegen boven Overijssel
13 juni 2009, vliegen bij het Elshoffeest in Overijssel
Tussen Wijhe en Raalte ligt Elshof. Een prachtig vlieggebied. In mijn rechterhand zie je de (rechter) stuurtokkel en de gashandel.
Vliegen boven Overijssel
1 augustus 2009, vliegen bij de Welsumse Kermis in Overijssel
Onderstaande foto's zijn in de avond genomen
Ongeveer 5 km ten oosten van de IJssel (foto: Martijn van Voorst).
Een mooi zijaanzicht (foto: Martijn van Voorst).
Uitklimmend in het circuit (foto: Martijn van Voorst).
Vanaf een artikel 14 veld, 12km van huis
7 augustus 2009
Vlakbij Loenen a/d Vecht (achtergrond). Let ook op de camera op mijn helm.
Mijn scherm van onderen gezien tijdens de vlucht. Let ook op de camera op mijn helm.
Ginkelse heide, 19 september 2009
Achterwaartse start (foto: Mike Hulsman).
Ginkelse heide (foto: Mike Hulsman).
Vol gas in de klim. Vandaar de hoek waaronder ik onder het scherm hang
(foto: Mike Hulsman).
Wintervliegen
28 december 2009
Boven de Stichtse Brug (A27 over de Randmeren). Buitenluchttemperatuur is 4 graden, er ligt nog vrij veel ijs. Goed ingepakt in mijn motorpak en verwarmde handschoenen. Het vliegt echt comfortabel zo. Deze vlucht duurde 1:20u. Toen was de peut op. Na de landing getankt en weer de lucht in tot zonsondergang.
Let ook op de reflectie van mijn scherm in de helm.
3 januari 2010
Voor het eerst met echt winterweer gevlogen. Een fantastische ervaring. De temperatuur was rond de -4 graden. Het starten en landen op een besneeuwd terrein was best spannend, maar het ging prima. Een terrein check was altijd al belangrijk, nu nog meer, want de sneeuw kan gaten in de grond camoufleren.
Voorbereiding voor de start (foto: Thijs Versloot).
Correctie tijdens de start; linker tokkel. Let op achterkant scherm (foto: Thijs Versloot).
Ik vlieg hier ten oosten van Huizen op een hoogte van ongeveer 250m.
Recht over het veld (foto: Thijs Versloot).
Nadering voor de eerste landing op sneeuw (foto: Thijs Versloot).
Blauwe lucht
18 juli 2010
Door een ongeval met mijn mountainbike (gebroken sleutelbeen) heb ik ruim 7 weken geen paramotorvluchten gemaakt.
Op 18 juli 2010 was ik dusdanig goed hersteld, dat het weer verantwoord was om de lucht in te gaan.
Onderstaande foto's zijn gemaakt vanaf het Weerwater in Almere. Op dat moment was daar het "Free Festival" aan de gang. Ik vloog op ongeveer 300m vanwege de bebouwing. De foto's zijn gemaakt met een 400mm lens (door de vergrotingsfactor bij digitale spiegelreflexcamera's is dit eigenlijk een 640mm lens).
De foto's zijn gemaakt door Marc.
Marc en ik kennen elkaar niet. Hij kwam via Google en de website www.paramotorclub.org weer op deze website terecht. Vervolgens heeft hij de foto's naar me gemaild.
De vlucht duurde 1.50 uur, mijn langste vlucht tot nu toe.
Ik had o.a. een "Rondje 't Gooi" gevlogen. Op de terugweg vloog ik vanaf de Hollandsche brug over de A6 naar de vlieglokatie. Je komt dan langs het Weerwater in Almere.
foto: Marc.
foto: Marc.
De drie onderstaande foto's zijn vanaf dezelfde lokatie als bovenstaande (2) foto's, maar dan op 24 juli 2010 gemaakt. Het weer en de tijd van de dag waren vergelijkbaar. Marc en ik heb veel emailcontact gehad. Door het uitwisselen van "tijdsgegevens" uit zijn camera en mijn GPS konden we tijd en lokatie precies vaststellen. Op die lokatie heb ik op 24 juli een extra rondje gedraaid. Marc was er bij toeval ook, resulterend in onderstaande foto's. Niets afgesproken, maar wel hele mooie foto's. Marc, Bedankt!
foto: Marc.
foto: Marc.
foto: Marc.
foto: Martijn van Voorst, 18 september 2010.
Let op de camera op de helm (GoPro HD). Op de Video pagina kunt u video's zien, die met deze camera gemaakt zijn.
foto: Tom Hendrix, 20 maart 2011.
Een prachtige foto met Rob dichtbij en Frank daarboven.
Ginkelse heide, 17 september 2011.
Herdenking operatie "Market Garden". Ik vlieg hier met de Engelse vlag.
foto: Herman IJsseling, 23 september 2011.
Deze foto is vanuit een vliegtuig (Cessna 172) van "Flying Focus" genomen.
Het dorp is Kortenhoef met daarachter de Kortenhoefsedijk.
foto: Frank Moorman, 8 december 2012.
De foto is een screenshot van een stukje video, gemaakt met de GoPro HD camera.
Wintervliegen is werkelijk prachtig.
Materiaal keuze, veiligheid, omgeving en milieu
Welke combinatie van scherm en motor kies je
Je eigen gewicht is m.n. bepalend voor keuze van scherm en motor. Kies je een motor met relatief weinig vermogen, dan heb je een groter scherm nodig en omgekeerd.
Je instructeur zal je goed voorlichten.
Ik heb een uitgebreid gesprek gehad met mijn instructeurs. Hierin gaf ik aan, dat veiligheid voorop staat en dat ik tevens de omgeving zo min mogelijk wil belasten. Een paramotor mag maximaal 60 dB geluid maken met volvermogen op 150 m hoogte. Daar hoefde ik me dus geen zorgen over te maken.
Mijn doel was om lekker op mijn gemak rond te kunnen vliegen en te genieten van de omgeving. De strenge (DULV) eisen en ontwikkelingen van de laatste jaren zorgen ervoor, dat de schermen zeer veilig zijn en de motoren geen belastend geluid maken.
Tijdens de opleiding wordt je er goed op gewezen hoe je de belasting van de omgeving nog verder kunt verminderen door op de juiste manier om te gaan met je motor. Tevens wordt je er op gewezen, dat bepaalde dieren, zoals paarden, kunnen schrikken. Het verbaasde me overigens, dat sommige dieren, zoals koeien en schapen je niet eens opmerken. Nog sterker, vogels vliegen soms met je mee.
Een overweldigende ervaring.
Als Greenpeace paramotors inzet om de natuur te bewaken, dan kan er toch geen verstorende werking van uit gaan. Klik hier.
Foto: Greenpeace.
Wil je meer weten? Deze site geeft veel informatie in woord, beeld en video. In mijn Blog schrijf ik regelmatig vliegervaringen op. De links aan de rechterkant van de pagina's verwijzen je naar andere externe websites, die je veel informatie kunnen geven over opleidingen, examinering, het weer en materiaal.
Ik refereer op deze site slechts aan door mij gebruikt materiaal en de door mij gekozen vliegschool. Er zijn uiteraard meer merken en vliegscholen in Nederland.
Paramotorvliegers maken veel gebruik van het Paramotorforum.