Algemeen
Update: 18 februari 2018
Op www.paramotorweb.nl is zeer veel informatie te vinden over paramotorvliegen in Nederland. Deze website is speciaal gemaakt door en voor paramotorvliegers, geinteresseerden, overheden en burgers.
Terreinen, hoe zit het nu
Update: 18 februari 2018
Alle informatie over "terreinen" en meer staat op www.paramotorweb.nl .
De paramotor en de wet
Alle informatie over "Wet- en regelgeving" en meer staat op www.paramotorweb.nl .
Hoofdlijnen:
- Verplichte documenten:
- Bewijs van Inschrijving (BVI).
- Bewijs van Luchtwaardigheid (BVL). Zowel de motor als het scherm moeten (DULV) goekgekeurd zijn.
- Het Blauwe Boekje. Bewijs, dat de motor aan de strenge geluidseisen voldoet.
- Verzekering.
- Eigen medische verklaring.
- Brevet (tenzij je nog cursist bent, dan vlieg je onder toezicht van een instructeur).
- Vliegregels (samengevat):
- Minimale vlieghoogte: 150m (500ft). Maximale vlieghoogte een kleine 400m (1200ft).
- Vlieg niet over aaneengesloten bebouwing en natuurgebieden.
Indien onvermijdelijk, vlieg op minimaal 300m (1000ft). - Natura 2000. De huidige regels zijn buitensporig. Als een verstoring gemeld wordt, dan geldt er een omgekeerde bewijslast. Vermijd de 162 in Nederland bestaande Natura 2000 gebieden om boetes te voorkomen. Klik hier om naar een kaart met de gebieden te gaan. Klik vervolgens op één van de gele stippen. Er komt dan een kaartje met en groene stip. Klik daarop om een Google Earth plaatje te krijgen met het betreffende gebied. Voor de duidelijkheid. Je wordt soms gedwongen om boven steden te vliegen om Natura 2000 gebieden te vermijden. Dit gaat tegen alle logica in, zeker voor onze luchtvaartsport. Het is echter toegestaan om met een snorvliegtuig over steden en dorpen te vliegen, vermits je op een minimum hoogte van 1000 ft vliegt en te allen tijde een ongeplande buitenlanding door een motorstoring kunt maken. De KNVvL is druk bezig de regelgeving realistisch te krijgen en daarmee een einde te maken aan de bizarre situatie.
- Bij twijfel, vlieg op 300m.
- Vlieg niet boven mensenmassa's.
- Bij een motorstoring moet je te allen tijde een veilige landing kunnen maken. De meeste landingen worden met de motor uit gemaakt. Buiten het feit, dat je in voorkomend geval waarschijnlijk niet op een (toegewezen) luchtvaartterrein land is de landing dus een routine landing. Dit maakt deze tak van vliegsport dus extra veilig.
- Luchtvaartterreinen:
- Locaties onder vrijstelling, die beschreven staat in de Regeling burgerluchthavens, artikel 1 lid 1f en lid 2.
- Vaste terreinen, zoals Middenmeer, Drachten en Stadskanaal.
- TUG en Luchthavenregeling (ontheffing of vergunning, die aangevraagd kan worden).<
- Formeel ook de "Groene Velden", maar daar worden we niet toegelaten.
Het vliegen met een paramotor is in Nederland sinds 2004 legaal. Op dit moment (medio 2011) zijn er ongeveer 150-170 gebrevetteerde paramotor vliegers in Nederland. Dit aantal groeit.
De paramotor opleiding
De opleiding bestaat uit drie fases:
- Grondoefeningen en/of liervliegen (niet iedereen start met liervliegen).
- Vliegen met de paramotor onder direct (radio) contact met je instructeur.
- Solo vliegen. Je vliegt altijd alleen, maar "solo" houdt nu in, dat je op een veld vliegt waar een erkende instructeur aanwezig is.
Voor je brevet, dat je binnen zes maanden kunt halen, moet je ook een theorie examen doen.
Fase 1 van de opleiding
Na veel grondoefeningen met het opzetten van het scherm begin je met lieren. Je wordt (zie foto) opgelierd tot een hoogte van 250-270m, afhankelijk van de wind en hoe netjes je vliegt.
Deze fase heb ik genoten bij Maurik Paragliding in de Betuwe.
Er zijn ook andere mogelijkheden om fase 1 te doorlopen. Informatie hierover kun je inwinnen bij één van de snorvliegscholen in Nederland.
Fase 2 vliegen onder directe begeleiding
Fase 2 duurt minimaal 10 uur
Tijdens de tweede fase van de opleiding wordt je intensief 1 op 1 begeleid. Na minimaal 10 uur vliegen krijg je de solo aantekening. Dit is moment, dat je overgaat naar fase 3.
Fase 3 solo vliegen
Voorbereiding voor het examen
Fase 3 duurt net als fase 2 minimaal 10 uur. Je doet diverse oefeningen volgens een takenlijst. Als je instructeur (en ook jijzelf) vindt, dat je klaar bent voor het examen, dan kan dit aangevraagd worden.
Fieldpacken. Het einde van wederom een mooie vlucht.
Examen
Examen: theorie en praktijk
Een aantal keren per jaar is het mogelijk om theorie examen te doen. De data en lokatie worden o.a. via www.snorvliegen.net bekend gemaakt.
Voor het praktijexamen maak je zelf samen met je instructeur een afspraak met een examinator. Je instructeur zal je hier verder bij assisteren.
Meer informatie over de examinering en snorvliegbrevetaanvraag is terug te vinden op de speciale website van de KEI (KNVvL Examinering Instituut): www.brevet.aero
Klik vervolgens op "Snorvliegen". Je kunt hier tevens het aanvraagformulier downloaden.
Het snorvliegbrevet heet overigens officieel:"Paramotor Glider License (PGL)".
GPS log in Google Earth (bovenaanzicht)
Garmin Legend GPS
Met een GPS ontvanger kun je de vlucht overzetten op je computer. De plaats waar veel vierkantjes staan is de lokatie vanwaar ik vloog. Dit weiland ligt net ten zuiden van kasteel Doorwerth ten westen van Arnhem.
GPS log in Google Earth (zijaanzicht)
Dezelfde vlucht als hierboven
De ooghoogte op dit plaatje is ongeveer 240m. Je mag hier op 150m hoogte vliegen. De maximum hoogte in Nederland is 400m.
Eerste vlucht na het behalen van het PGL brevet
Rondje 't Gooi op 3 april 2009
Op 2 april 2009 kwam mijn brevet binnen. Een dag later was het perfect weer. Hieronder zie je de route (44 km), die ik vanaf Almere gevlogen heb. De gemiddelde snelheid was ongeveer 38 km/uur (trimmers open). Zoals je kunt zien heb ik zoveel mogelijk de bebouwde kommen en natuurgebieden vermeden.
Vecht- en Plassenstreek op 13 april 2009
Voor het eerst met een volle tank gevlogen. Na de landing toch nog drie liter (45 min) over. Hieronder zie je de route (57 km), die ik vanaf Almere rechtsom gevlogen heb. Een prachtige route, die me o.a. langs de mooie rivier "de Vecht" bracht. Totaal 1.45 uur gevlogen. De foto is noord-oost georienteerd.
Luchtfoto van Almere
Bij de rechter rode stip op onderstaande foto is het start- en landingsterrein, dat ik op de hierboven beschreven vluchten gebruikt heb te zien. Deze foto heb ik uiteraard niet tijdens het vliegen met mijn paramotor gemaakt, maar vanuit een verkeersvliegtuig.
De foto in noord georienteerd. Onderaan zie je de Hollandsche Brug, rechtsboven Almere en links onder Jachthaven Muiderzand. De linker rode stip geeft een andere vlieglokatie aan (beide lokaties zijn niet meer in gebruik. De gemeente heeft de ontheffing in moeten trekken vanwege de ontwikkeling van de bouwgronden).
GPS log in Google Earth (9 mei 2009)
Dit was mijn 25e vlucht. Totale afstand was 58 km met een gemiddelde snelheid van 38 km/u. Net voor de start zag ik een andere paramotor vliegen. Geen idee waar die vandaan kwam. Nadat ik in de lucht hing hoorde ik Eric en Jacques (mijn instructeurs) over de radio. Zij bleken samen met Martijn druk bezig met een aantal cursisten op een terrein bij Almere, waar ik het bestaan niet van wist. Zie foto hierboven bij de linker rode stip.
De foto hieronder is west georienteerd en rechtsonder zie je, dat ik nog even langs de "nieuwe" lokatie gevlogen ben.
Klik hier om een vergrote foto te zien.
Wie is wie
Door hieronder een zoekopdracht uit te voeren kun je meer informatie krijgen over een luchtvaarttuig.
Klik hier om naar de zoekpagina in het luchtvaartuigenregister te gaan