Lees verder... Spanje 24 - 31 oktober 2008
Dagboek | ||
Dagelijks verslag van de vliegweek in Rogales, Spanje. Op de "Spanje 2008" pagina zullen foto's en video('s) komen te staan.Klik hiernaast op een datum om direct naar de betreffende dag te gaan. | 22 oktober | 27 oktober |
23 oktober | 28 oktober | |
24 oktober | 29 oktober | |
25 oktober | 30 oktober | |
26 oktober | 31 oktober |
31 oktober 2008
Reisdag voor de meesten!
Om 07.00u vetrekken Wilfred, Marijke, Gerard, Brand en Frank naar de luchthaven van Alicante. Na het ontbijt vetrekken André, Eric, Alfred en Carla over de weg. Jacques, Max, Louis en Annemarie blijven nog een paar daagjes.
Update 1 nov 2008: Max is vrijdagavond teruggevlogen. Jacques, Louis en Annemarie zijn met de Range Rover terug gereden.
08.58u. Tsja, daar zit je dan op het vliegveld van Alicante. De afdeling Lunteren is inmiddels naar het vliegtuig (Ryanair). Zelf moet ik nog 50 min wachten voor ik in kan stappen in de Transavia B737. Op zich lekker, want dan kan ik weer even tikken op mijn laptop. Terwijl ik zit te tikken denk ik aan de mooie vliegmomenten die we gehad hebben. Ik zou met Transavia gevlogen hebben. Zou...., want ik kon het niet over mijn hart verkrijgen in een gewoon vliegtuig in te stappen, waarin je de wind niet voelt. Meteen naar het hotel gebeld en Louis wakker gemaakt. Hij kwam met mijn en zijn uitrusting naar de Luchthaven Alicante. Ondertussen had ik de staart van de Transavia B737-700 gesloopt en samen hebben we de staart aan onze paramotors vastgemaakt en zijn we als een soort "Airline" naar huis gevlogen. Op deze manier konden we toch de door de Transavia vliegers geplande route vliegen. Uiteraard zuurstof, hapjes, drankjes, boekjes en video's voor onderweg meegenomen. |
We hebben een unieke week gehad. De "strand" dag was met de starts en landingen op het strand met stip de topdag van de week. Maar bedenk ook eens, dat we bij toeval de hele week vanaf onze "eigen luchthaven" bij Catral hebben kunnen vliegen. De wind stond wel behoorlijk dwars op de baan, maar dat maakt voor paramotors niet uit. Nou ja, Max heeft toch nog geprobeerd een rietkraag te toppen tijdens de start. Ook gelukt trouwens. Klinkt spannend, maar was het niet hoor.
Het is bovenal ook een veilige week geweest. Het ervaringsnivo was divers in de groep. Twee instructeurs, een hulpinstructeur, een examinator, twee gebreveteerde vliegers en vier cursisten (sinds gisteren dus drie gebreveteerden en nog maar drie cursisten, en ook die zullen spoedig de "type rating Paramotor" bijgeschreven krijgen. We hielpen elkaar veel en wisselden de ervaringen uit. Je ziet, dat elke persoon in de groep een grote toegevoegde waarde kan hebben.
Ik heb nog weinig over de niet vliegende dames geschreven. Het is natuurlijk een paramotor site, maar de ondersteuning van "thuis", al dan niet aanwezig in Alicante is uiteraard belangrijk. Voor het echtpaar de Vries is dat eenvoudig, ze vliegen allebei. Carla was helaas een paar dagen ziek, maar knapte tegen het eind van de week weer op. Komt allemaal goed. Annemarie was druk met fotograferen en genieten. Alle foto's waren raak. Ik was erg blij, dat ze zoveel en ook zulke mooie foto's gemaakt heeft. Veel daarvan staan op deze site.
Ik ben benieuwd wanneer onze kunstschilder Louis een mooie paramotor schildering maakt. Ik kan het me al voorstellen. Een paramotor vliegend over het strand van Skylge (Terschelling) bij een prachtige ondergaande zon.
Zij, die mij kennen weten, dat ik wat meer in de luchtvaart gedaan heb en nog steeds doe. Ik kan echt uit de grond van mijn hart zeggen, dat ik hoop, dat we in de toekomst meer mogelijkheden krijgen in Nederland om deze fantastische tak van luchtvaart uit te oefenen. Dat Nederland te vol is, is onzin. Ruimte genoeg, als je er maar goed mee omgaat. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn, die zich storen aan paramotors. En daar zullen wij rekening mee moeten houden. Wat mij opgevallen is, zowel in Nederland als hier in Spanje, is, dat mensen juist komen kijken. Ze zwaaien naar je, ook op het strand als je over komt vliegen. En de dieren...die zien je niet eens. Die hebben echt geen last van je. Nog sterker, die roofvogel vloog met ons mee....
30 oktober 2008
Voor vandaag hebben we twee plannen:
1. Wilfred gaat om 06.00u het weer checken. Is de wind weg, dan wekt hij iedereen en gaan we op stap, zodat we bij zonsopkomst meteen de lucht in kunnen gaan.
2. Als er nog veel wind staat, dan gaan we gewoon om 08.00u ontbijten.
Tot straks.
Het is nu 06.15u en dit zijn de weersgegevens van de luchthaven Alicante.
LEAL ~ ALICANTE
BECMG 0710 25015KT=
TEMPO 1704 FEW030
TEMPO 1824 25022G32KT TX18/14Z TN08/06Z=
Voor de kenners van METARs en TAFs, het lijkt een goed plan om vroeg te gaan.
Tot straks weer!
Inmiddels zijn we weer terug. Het is 17.30u en de bus, aanhanger en Jacques' auto zijn inmiddels ook ingeladen voor de terugreis.
Om 06.38u reden we weg richting het vliegveld bij Catral. Tijdens zonsopgang hebben we alles opgezet en klaargemaakt voor het vliegen. Het weer was prachtig, maar wel erg koud. Met zijn allen zijn we de lucht ingegaan, inclusief Eric met zijn "Snappie", volle tank en een Powerplay 160. Met zijn 100+ KG verwacht je een lastige start, maar het ging heel mooi.
Het weer was zoals bovenstaande weersgegevens aangaven. Het zicht was enorm goed en het was nagenoeg onbewolkt. In de bovenlucht stond veel wind. Daar moest je echt voor oppassen. Voor je het weet zit je op Ibiza. Ook niet slecht hoor, maar je hebt zoveel uit te leggen. Om 10.50u ging het harder waaien, precies volgens de weersverwachting. Reden voor Eric om iedereen terug te roepen. Dat bleek de juiste beslissing. De grondsnelheid werd tegen de wind in steeds minder en dat maakt het uiteraard lastig om terug te komen bij het veld als je benedenwinds komt. Belangrijk is ook de turbulentie, die veroorzaakt wordt door de harde wind. Je wil nou eenmaal een veilige marge houden.
Aangezien de verwachting toch aangaf, dat het niet beter zou worden zijn we naar het strand gegaan: lunchen, bakkie leut, lekker luieren op het strand, beetje handelen met Senegalezen en daarna weer terug naar het hotel.
Max is inmiddels een nieuw bedrijf begonnen!
v
De highlight van de dag was het halen van het felbegeerde paramotor brevet door Gerard. Van harte proficiat.
We kunnen terugkijken op een prachtige en gezellige week, waarin we veel geleerd hebben. We hadden natuurlijk graag iets meer gevlogen, maar uiteindelijk zijn we totaal rond de 100 uur uitgekomen. De enige schade, die we gehad hebben is een propellor van Brand, een radiokoortje en een dop van één van kooien. De week is dus ook heel veilig verlopen. Paramotor vliegen is ook heel veilig, zolang je maar goed vliegerschap gebruikt. Een degelijke opleiding draagt daartoe aan bij.
De prop van Brand
29 oktober 2008
Paniek! 36 uur geen internet verbinding gehad in het hotel. Vandaar, dat de trouwe lezers van dit Dagboek verstoken zijn geweest van up to date informatie. We zijn net terug (19.00u) en....er was weer internet!
Vanmorgen wakker geworden met stralend weer en heel veel wind. Na het ontbijt hebben we Manny (hotel eigenaar) geholpen met het plaatsen van een grote jacuzzi. We hoorden net, dat hij lek is. Het plan was om na het vliegen de jacuzzi ritueel in gebruik te nemen. Helaas!
We zijn naar Catral gereden om te beginnen met grondoefeningen. De wind was veel te hard om te vliegen. Wilfred demonstreerde, dat ook voor grondoefeningen de wind te sterk was. Hij egde het halve veld (nou ja...).
Tsja, de wind ging maar niet liggen, hij werd eerder sterker. Op naar Alicante. Daar even aan de kust gekeken naar een vliegplek. Lekker geluncht, maar verder niets gedaan. Vanuit Alicante zie je Benidorm liggen. Daar heen gereden om even te kijken of er mogelijkheden zijn. Ook weer even van het strand en het mooie weer genoten.
We kregen het idee, dat de wind wat ging liggen. Na een bakkie leut naar veld 1 gereden (dat is een stuk land op 4 km van de kust). Mooie route er naar toe. Aangekomen (om 16.30u) bleef de wind hard. Dus, lekker beppen over vliegen.
Wilfred en Marijke gingen grondoefeningen met een klein scherm doen. De wind was voor Wilfred prima, maar voor Marijke iets te gortig. Je had tegengewicht nodig. Frank is 23 KG zwaarder dan Marijke (dan weten alleen insiders hoe zwaar Marijke is), dus hij durfde het wel aan. Nou, die kilo's, die hij ooit afgevallen is had hij nodig. Toch maar gestopt.
Op een gegeven moment leek het er op, dat het beter werd. We hadden het ook over "dagelijkse gang" gehad tijdens één van de vlieg-bep-sessies. Aan het eind van de dag tegen zonsondergang gaat de wind meestal liggen. En inderdaad, de wind ging liggen. We waren al behoorlijk voorbereid om te vliegen. Wilfred was (natuurlijk!) weer als eerste in de lucht, gevolgd door Eric. De eerste 50m was het heel rustig, maar daarboven behoorlijk turbulent. Frank zou als volgende de lucht in gaan, gevolgd door Brand en Gerard. Eric adviseerde om de cursisten aan de grond te houden. Wederom de juiste beslissing, want even later nam de wind weer onverwacht toe. Toen stond Wilfred al aan de grond. Eric gaf een demonstratie van hoe je met moeilijker weer binnenkomt en land. Zeer leerzaam weer voor....alle vliegers, niet alleen voor de cursisten, maar allemaal, inclusief Eric zelf.
Helaas hebben de cursisten vandaag niet gevlogen, maar uiteraard wel weer het een en ander opgestoken. Wel een leuke dag gehad, omdat we nu veel van de omgeving gezien hebben vanaf de grond. Op de foto pagina van vandaag staan een groot aantal foto's van vandaag gemaakt door Max. Er staan ook luchtfoto's bij, die Max eerder gemaakt heeft.
Oh ja, nog een nieuwtje. Jacques heeft een nieuwe knuffel. Elke ochtend en avond kun je de in deze week opgebouwde relatie aanschouwen. Hieronder het bewijs van de intense relatie.
Hieronder staat een groepsfoto, die we vanmorgen op het veld bij Catral gemaakt hebben.
Van links naar rechts: Brand, Wilfred, Marijke, Gerard, Max (zittend), Eric (achter), Alfred, Frank, André (achter), Louis, Annemarie en Jacques (zittend in korte broek). Carla was een paar daagjes niet lekker en staat er niet bij.
Let ook even op de windzak!
Klik hier voor een close up versie, zodat je alle koppies beter kunt zien.
28 oktober 2008
Het is 17.35u. Vandaag eerder terug in het hotel, dan de afgelopen dagen. Rond 14.00u nam de wind behoorlijk toe. Dat was ook de weerverwachting. Verder zou er ook nog regen komen, en ook dat klopte. Vanmorgen nog wel heel erg lekker gevlogen. De eerste starts hadden te kampen met weinig wind. De wind richting zorgde nog voor een korte startbaan. Niet te kort hoor, want veiligheid staat in top. Daar worden geen concessies aan gedaan. Dit merk je overigens aan alles hoe we bezig zijn met het vliegen en de begeleiding. We worden echt goed op bepaalde verantwoordelijkheden gewezen. Denk hierbij aan het op de juiste manier controleren van je uitrusting, vliegprocedures, maar ook het plaatsen van de brandblusser.
Om 08.30u zijn we weer richting Catral vertrokken. Onderweg de jerrycans weer gevuld met brandstof. Gisteren hadden een aantal onder ons echt alles leeggevlogen. In de ochtend was het zicht nog wat matig. Dat bleek overigens mee te vallen. Enerzijds werd het zicht snel beter, anderzijds was het zicht gisteren zo goed, dat het vandaag slecht leek.
Vandaag gingen we weer een stukje verder als cursisten. Alleen als we vragen hadden zouden we geholpen worden. De praktijk bleek, dat we toch veel hints kregen. Het was weer een stukje verder opweg naar het brevet. Alfred noemde het 99% zelf doen. De veiligheids aspecten als de vijf punten en pin check werden extra gecontroleerd. Voor de niet-paramotor vliegers: dit is een veiligheidscheck, die je altijd voor elke vlucht doet. En waag het niet om ze niet goed te doen!
Iedereen heeft minimaal één vlucht gemaakt. Er werd weer veel geoefend met noodlandingen, circuits vliegen, landingen maken, etc. Een noodlanding is eigenlijk niets bijzonders. Een cursist krijgt vanaf de grond de melding, dat zijn of haar motor gesimuleerd uitgevallen is. Dan zet je de motor in stationair en zorg je er voor, dat je een (bijna) landing landing maakt. Aansluitend maak je dan een doorstart. Voor elke landing zet je de motor uit. Het is dus geen enkel probleem als je motor uitvalt. Je moet er alleen voor zorgen, dat je altijd op een veldje kunt landen.
Rond het middag uur lekker geluncht. Zoals hierboven al beschreven ging het weer tegen zitten. Met zijn allen naar het strand gereden in de hoop, dat het weer beter zou worden. Vandaar dat er koffie met gebak genuttigd werd i.pv. een lekker biertje.
Op de terugweg zijn bleek de weg geblokkeerd te zijn. Dat was erg lastig voor de bus met aanhanger van Eric en André. Die kwam dus vast te zitten in de prut tijdens het keren. Geen probleem. We hebben genoeg bikkels bij ons....
En nu....nu zitten we lekker vroeg aan het bier. Een aantal gaan bowlen. Eigenlijk wel lekker om een rustig avondje te hebben. Dan kunnen morgen weer knallen.
Oh ja, op de "Spanje 2008" pagina staan weer hele mooie foto's van vandaag. Met dank aan Annemarie en Louis.
27 oktober 2008
Weer vroeg wakker, dus, terwijl Jacques en Max nog lekker tukken, verder gegaan aan de fotoserie van de 26e.
Op de "Spanje 2008" kun je link naar de fotopagina van 26 oktober 2008 weer vinden.
Het weer ziet er uitstekend uit. Nauwelijks wind en bewolking. Dat wordt knallen vandaag. Veel vliegen, oefenen en plezier maken. Ik ga maar eens douchen en ontbijten want om 08.30u gaan we weer op pad. Tot vanavond!
En het is avond! Ik zit nu tussen het hoofdgerecht en het ijs. Ik moet jullie gewoon vertellen wat de dag van vandaag weer gebracht heeft. Laat ik het alvast kort samenvatten: "WAANZINNIG GEWELDIG". We zijn vroeg op pad gegaan naar het vliegveld bij Catral. Het was de eerste uren windstil. Paramotor vliegers weten, dat starten bij 0 wind erg lastig is, zeker voor novice paramotor vliegers. De groundhandling behoeft dan ook nog wat aandacht.
Het record starten van vandaag hoort bij Marijke. Ze heeft ongeveer 15 pogingen ondernomen voor één start. Gewoon doorgaan en uiteindelijk wel in de lucht komen. Wat een doorzettingsvermogen. Max bleef Marijke vanalles aanbieden, zoals koffie en een geschild appeltje om rust bij Marijke te krijgen. Alles werd afgeslagen. En uiteindelijk lukte het dus toch.
De instructeurs hebben vandaag echt een stap met ons gezet. Er werd bewust veel meer aan ons zelf over gelaten. Een aantal onder ons zitten tegen het brevet aan. Dan moet je natuurlijk wel zelfstandig kunnen opereren. De eerste vluchten vonden plaats rond het veld zelf. Circuits vliegen en noodlandingen oefenen.
Later zijn we letterlijk rond gaan vliegen. Frank nam zich voor om een "lange navigatie" vlucht te maken. Na 1.40 uur stond hij weer aan de grond.
In de loop van de middag zijn we naar het strand gevlogen. Een afstand van ruim 15 km. Het strand is smal, maar de wind stond gunstig. Eric ging met de eerste groep op stap. Zij zijn op het strand geland en kregen meteen bezoek van de politie. Wilfred en Frank, die als laatste gestart werd gevraagd om niet op het strand te landen, maar uit te wijken naar een veld in de buurt, waar we al eerder gevlogen hadden. Wilfred stond daar inmiddels al vanwege een voorzorgslanding. De beschermingstape op zijn prop bleek losgeraakt te zijn. Dus kon hij na de tape verwijderd te hebben weer verder. Eerst lekker langs het strand vliegen om vervolgens daar te landen. Een ervaring op zich voor alle vliegers. De Gardia Civil bleek deze keer aan onze kant te staan. zij waren zelf Paramotor vliegers en wilden ons alleen van advies dienen.
Inmiddels waren de andere instructeurs met een aantal vliegers en Carla en Annemarie op het strand aangekomen. Lekker aan de appeltaart om vervolgens nog een laatste vlucht te maken. Het starten vanaf het strand was toch niet zo makkelijk, maar het lukte wel. Je had het gevoel, dat de ene tip van je scherm bijna in zee lag en de andere in de duinen. Frank werd extra door Eric geholpen met een achterwaartse start. Dit werkte als een trein, want hij kwam goed weg. Weer lekker een klein uurtje gevlogen. We gingen eigenlijk weer iets te lang door. Het werd steeds donkerder. Brand had even moeite met de landing. De wind ging steeds meer ruimen. Dat hield in, dat de wind over de duinen ging komen. Altijd lastig.
Jacques wist, dat Frank (die als laatste kwam landen) gewend was aan naderingsverlichting. Dat werkte echt fantastisch. Met een schijnwerper markeerde hij het landingspunt. Frank landde op het geplande punt en moest alle zeilen bijzetten om zijn scherm uit de zee te houden.
We waren het vandaag als vliegers het over een twee dingen eens: de "Vamos a la Playa" was een onvergetelijke ervaring en de manier waarop de instructeurs ons begeleid hadden was fenomenaal.
Er zijn veel mooie foto's op het strand gemaakt, die zo snel mogelijk geplaatst gaan worden. Annemarie is onze top fotograaf. Kijk hiervoor op de bij "Foto Reportages" op de "Spanje 2008" pagina.
26 oktober 2008
Terwijl ik dit schrijf is het nog de 25e (22.45u). Zojuist hebben we het weer van morgen bekeken. Ook morgen wordt in de loop van de ochtend/middag harde wind voorspeld. Het plan is nu om rond 07.00u te vertrekken, zodat we bij zonsopkomst meteen kunnen vliegen.
Morgen lees je wat we echt gedaan hebben. Welterusten.
07.00u. Een uurtje erbij vanwege de wintertijd. Op tijd wakker...geworden door de harde wind en regen. De weersverwachting voor vandaag was al niet te best, de werkelijkheid is wellicht nog slechter. De zondagsrust kan gerespecteerd worden.
Het is nu inmiddels 22.10u en we hebben een prachtige dag gehad, ondanks de langdurige harde wind. De temperatuur werd steeds beter, het werd op een gegeven moment vrijwel onbewolkt.
Het eerste veld waar we naar toe gegaan zijn was een veld, waar men met radiografisch bestuurbare vliegtuigjes vloog. We dachten even mee te kunnen doen, maar dat ging dus niet. Met handen en voeten Engels/Spaans kwamen erachter, dat er vlakbij een strip was waar met kleine vliegtuigen gevlogen wordt.
We waren erg welkom en mochten op de lokatie gaan vliegen. Het was een privé strip van een aantal vliegers gelegen tussen Catral en Dolores.
's Middags bleef het waaien, waardoor we ons bezig hielden met klusjes aan het materiaal, oefen met het scherm en veel praten over vliegen.
Om 17.45u begon de wind af te maken. Max adviseerde om alvast alles klaar te leggen voor het geval de wind echt zou gaan liggen. Dat gebeurde dus en hebben we met een aantal lekker gevlogen. Het werd wel snel donker, dus na een klein uurtje stond iedereen weer aan de grond.
Na aankomst in het hotel hebben we uitgebreid gedebriefd en aansluitend aan tafel gegaan.
De verwachting was, dat het "niets" zou worden, maar uiteindelijk was het een heerlijke dag geworden. De foto's van vandaag zal ik zo snel mogelijk op de site zetten. Misschien vanavond nog, anders morgen. Het weer voor morgen ziet er goed uit, dus dat zal dan 's avonds worden.
25 oktober 2008
Goede morgen Nederland. Het weer is hier in Rojales aanmerkelijk beter, dan gisteren. Nog wel wat bewolking, maar met name veel minder wind. We zitten nog aan het ontbijt en gaan zo meteen naar het strand om aldaar te gaan vliegen.
Straks weer meer.
Het is klokslag 18.00u, net terug van...vanalles. Ook gevlogen! Rond 10.30u gingen Alfred en Wilfred als eersten de lucht in. Uiteindelijk heeft iedereen, behalve Marijke gevlogen. Wilfred heeft echt het meeste gevlogen. Vanaf de vliegstek ten noord-oosten van La Escuera heeft hij een "overland" vlucht gemaakt naar het strand. Daar is hij ook geland. De bedoeling was, dat we allemaal na de bovengenoemde vliegstek 's middags vanaf het strand zouden gaan vliegen. Daar aangekomen nam de wind behoorlijk toe en het was tevens vloed. Hierdoor was er te weinig ruimte om veilig te vliegen. Boven Alicante (ongeveer 25 noord van ons) kwam een grote bui opzetten. Dit zorgde voor nog meer wind en ook lichte regen. We hebben onder het genot van een kopje koffie het weer afgewacht. Uiteindelijk zijn we terug gegaan naar het hotel.
Het vliegen was prachtig. De omgeving is natuurlijk kompleet anders, dan in Nederland. Je moet ook goed opletten, dat je een goed noodlandingveldje hebt voor het geval je motor er ineens mee ophoudt. Vanavond zal ik nog een filmpje uploaden op de "Spanje 2008" pagina (onderaan). Tevens zal ik een aantal foto's op de site zetten van vandaag. De link komt vanavond op dezelfde pagina. De video opnames zijn gemaakt met een mini-camera, die vast zit op mijn helm. Voor de start zet ik hem aan en zet hem na de vlucht pas weer uit. Je merkt bij het zien van de beelden ook hoeveel je je hoofd beweegt tijdens het vliegen. Op het einde van de video zie je me landen achter Gerard (geel scherm).
Je verwacht veel ruimte te hebben hier om te landen. Het tegendeel is echter waar. Ook dat zie je op de video. Slechts een gedeelte van het terrein is geschikt om te landen.
Op de terugweg hebben we nog naar goede vliegstekken gezocht. We hebben er één gevonden, waarvan je in elke vliegrichting kunt starten en landen. Ik moet wel even wennen aan het feit, dat het geen mooie glaslandjes zijn, zoals in Nederland. Er wordt net iets meer van je verwacht. Nou ja, daar leer je dan ook veel van. Alfred, Jacques en Eric begeleiden ons dan ook optimaal.
Het weer begint nu weer op te klaren, dus hopelijk kunnen we morgen meer vliegen.
De foto en video link zijn inmiddels geplaatst (20.10u).
24 oktober 2008
De reisdag voor zij die niet met de auto zijn. De deelnemers komen via Bremen, Weeze (net in Duitsland) en Schiphol met het vliegtuig naar Alicante.
Het is inmiddels 08.15u en we vliegen ruim een uur. De reis gaat tot op heden zeer voorspoedig. Het vliegtuig was helemaal volgeboekt en ik reis op een "Indien Plaats Beschikbaar" ticket. Het bleek, dat i.v.m. het gewicht van de totale belading en de vliegafstand een groot aantal stoelen geblokkeerd was. "No Worries" dus. Ik kwam gewoon mee. Nog sterker, ik had een hele rij voor mezelf.
Om 10.45u, precies 6 uur na vertrek vanaf thuis in Nederland waren we in het hotel. Meteen de motoren opgebouwd en de bussen ingeladen. Het plan is om vanmiddag rond te gaan kijken naar vliegstekken.
Inmiddels zijn we terug en hebben een aantal mooie en ook minder mooie vliegstekken gezien. Het weer zit nog wel tegen. Er staat te veel wind en echt zomers is het ook niet. Op echt warm weer zitten we ook niet te wachten hoor, maar een zonnetje maakt het wel wat aangenamer. Ik moet trouwens niet zeuren, want het is nu 17.25u en ik zit op een terrasje in het hotel het dagboek bij te werken.
Jacques en Eric zijn nu opweg naar het strand om een nieuwe vliegstek te bekijken. Jacques was er al eerder geweest. Het mooie is, dat deze vliegstek ons langs een andere vliegstek brengt. Ik ben echt benieuwd hoe het er allemaal vanuit de lucht uitziet.
De komende week wordt het warmer, maar de wisselvalligheid blijft ook in de verwachting zitten. We zien wel wat het wordt.
Vanavond komen de laatste drie deelnemers aan: Max, Annemarie en Louis. André, Eric, Jacques, Alfred, Carla, Marijke, Wilfred, Brand, Gerard en Frank zijn er al.
Om 21.00u aan het diner en dan nog wat verrassingen van Manny, de hotel eigenaar.
Terwijl ik zit te typen horen we over de telefoon, dat we zo door Eric en Jacques opgehaald worden om toch nog even met alle spullen naar één van de vliegstekken te gaan. Even grondoefeningen doen of wellicht toch nog vliegen.
23 oktober 2008
Vanmorgen uitgebreid met Alfred over de telefoon gesproken. De karavaan is inmiddels op weg van Lyon naar Rojales. Bedenk even, dat Eric en zijn vader André gisteravond pas uit Nederland vertrokken zijn! Een gekkenhuis dus. En dat om de vlieguitrustingen toch op tijd in Rojales te krijgen. In één woord FANTASTISCH! Het plan is om vanavond (nacht) al aan te komen.
Het weer lijkt beter te worden in zuid-oost Spanje. Tot vanmiddag 14.00 u zat er nog regen in de verwachting. De 24 uurs verwachting geeft daarna geen regen meer. Hopelijk geldt dat ook voor de rest van de week.
's Avonds nog contact gehad met Jacques. De karavaan was rond 20.00u op 250km van Rogales. Een TOP prestatie. Van de aanhanger waren de banden verwisseld en kon daardoor toch mee. Ook met Alfred via de mail nog contact gehad. Handig die Black Berry.
22 oktober 2008
Al druk met de voorbereiding. Jacques is gestrand in Lyon vanwege technische problemen. Zijn wagen is inmiddels gewisseld en Eric is met zijn vader op weg naar Lyon met zijn Van om alle spullen te kunnen verdelen tussen de twee wagens en door te rijden naar Rojales. Indrukwekkend, dat Jacques en Eric zo oplossingsgericht bezig zijn. Grandioos. Ze proberen op tijd in Rojales aan te komen.
Het weer op dit moment (21.00 uur op 22 oktober 2008):
221900z 06016G26KT 9999 FEW012 SCT025 BKN055 20/17 Q1016 NOSIG=
De verwachting voor 02.00 uur op 23 oktober 2008 + 24 uur:
221700z 230024 06014KT 9999 FEW015 BKN030
TEMPO 0015 4000 RA
PROB30 TEMPO 0008 3000 TSRA SCT020CB TX21/12Z TN16/06Z=
Snap je er niets van? Op dit moment is het droog, bewolkt en 20ºC. De verwachting is bewolkt weer met in de nacht kans op regen met mogelijk onweer en overdag regen . 's Ochtends 16ºC en 's middags 21ºC. Er ligt een lage druk gebied aan de zuidkust. Hopelijk gaat dit nog weg, want we hebben vliegweer nodig.
Hieronder voor de liefhebbers een zgn. Significant Weather Chart met de prognose voor 23 oktober 2008. Spanje ligt on het midden. Alicante/Rojales ligt onder de bewolking.